Nyheder

Yoga og Dit Nervesystem

Jeg er forelsket i Vagus-Nerven… Sådan helt vildt forelsket og fascineret! 

Det har jeg egentlig været, siden jeg hørte om den og oplevede den for allerførste for 5 år siden. Det er den slags fascination, der ikke bliver mindre med tiden, men som snarere vokser og tager til i takt med, at jeg lærer mere og mere om den. 

Måske har du tidligere kendt vagus nerven under navnet “10. kranie nerve” eller måske siger det dig slet ikke noget. Det er okay… jeg tør nemlig godt love dig, at du HAR mærket den.

Din vagus nerve er dybt forankret i din stress-system og har kæmpe stor indflydelse på både dine tanker, dine følelser, dine indre organer og – ikke mindst – din oplevelse af dig selv. 

Sandheden er, at de fleste af os lever med et lidt flosset nervesystem. 

billedet her viser din vagus nerve, som den er forbundet med alle dine indre organer. Fra din amygdala, din pande, din næse og hele vejen ned til din bækkenbund.

Sandheden er også, at vi lever i en verden, hvor en bevæbning af vores nervesystem er lig med profit! Og det ved de godt de dyre drenge hos Amazon, Apple, Facebook, instagram, i nyhederne, på DR.dk… og hvor vi nu ellers slår vores folder. De ved godt, at når vi bliver stødt, forfærdet eller føler os “mindre end”, så kommer vi tilbage. Igen og Igen. Fordi vores overlevelsesmekanisme liiiige skal se, hvad der sker… fordi vi bliver fanget i følelsen.

Et af de steder du hurtigt kan opdage, at du er fanget i dit sympatiske nervesystem, og måske kunne trænge til at trække vejret lidt dybere, er i dine tanker og dine følelser… Når du oplever tanker og følelser af misundelse, travlhed, undertrykkelse, mindreværd, sammenligning, vrede, frustration, irritation eller frygt.  Eller sagt med ét ord – sammentrækning.

Enhver følelse, der skaber sammentrækning i dig, giver dig en knude i maven, følelsen af at din brystkasse bliver klemt eller din hals snører sig sammen. Enhver af disse følelser, skaber sammentrækning i dit nervesystem – nogle mere end andre – MEDMINDRE du er i stand til at regulere. 

Medmindre du er i stand til strække dit nervesystem, hacke det, nusse om det og lande i din kerne i nærvær og balance… så du herfra kan observere dine tanker, dine følelser og din krops reaktioner. Observere og reflektere og skabe udvidelse.

Og det er det yoga gør! Det er blandt andet det yoga gør… Yoga hjælper dig med at strække dit nervesystem, styrke det og massere det, så du opdager, at DU kan regulere , blødgøre og invitere til udvidelse, hvor der ellers kunne være sammentrækning. 

Det allermest vidunderlige ved Vagus Nerven er nemlig, at når du strækker og aktiverer den. Blødgør og skaber ro, så er Vagus Nerven din direkte adgang til dit Para-Sympatiske Nervesystem… Og lige dér kan der opstå den fineste alkymistiske stilhed og forbindelse – lige dér kan du opleve kundalini. 

(Nååårh ja… og så er det virkelig godt for din fordøjelse, dine indre organer, din evne til at bevare fokus og overskud og din relation både til dig selv om andre)

Din Vagus Nerve kan være din bedste ven. Hvis du lærer at forstå den og drager omsorg for den… Den kan også være et virkelig ubelejligt bekendtskab, hvis du bare “lader stå til”. 

Jeg forholder mig altid til dit nervesystem, når jeg underviser… men hvis du har lyst til at eksperimentere lidt med det, så afholder jeg en workshop i juni.

Hvad holder dig tilbage? 😉